Asfaltboringen

Volledig self-supporting boorwagens

Voor asfaltboringen gebruikt Arnhem-Diamant diverse boorwagens. De boorwagen wordt achter een auto vervoerd en is volledig “self-supporting”. Zo beschikt de boorwagen over een dieselmotor van 30 pk, die hydraulisch de wagen stempelt, het boormechanisme aandrijft en tot 1 meter à 1,5 meter diep kan boren. Met de eigen watervoorziening, zwaailichten en werkverlichting kan op allerlei locaties gewerkt worden zowel overdag als ‘s nachts. Om de werkzaamheden in de nacht veilig uit te voeren is (tijdelijke) werkvakverlichting wel een vereiste.

Met onze boorwagen kunnen we met verschillende boordiameters boren; van 51 tot 500 mm. Tevens zijn onze boorwagens voorzien van een hydraulische ramgutsinstallatie. Bij het uitvoeren van boringen op openbare wegen verzorgt Arnhem-Diamant zo nodig de benodigde verkeersmaatregelen conform de huidige CROW richtlijnen.

Teerhoudendheid van asfalt

De teerhoudendheid van asfalt bepaalt voor een belangrijk deel de herbruikbaarheid van asfalt. Door het asfalt per laag te onderzoeken op teerhoudendheid kan selectief gefreesd worden voor hergebruik. De onderzoeksresultaten kunnen dan door de opdrachtgever worden vastgelegd in een freesplan. Het onderzoek naar teerhoudendheid kan indicatief uitgevoerd worden middels de PAK-markertest (= wel/niet teerhoudend) of middels een DLC- of HPLC-analyse door een STERLAB geaccrediteerd laboratorium.

Asfaltboringen

Asfaltboringen

Asfaltboringen

Zowel overdag als in de nacht

Wij hebben de beschikking over 4 boorwagens die tot wel 1,5 meter diep kunnen boeren. Door gebruik van eigen materieel, zoals watervoorzieningen, zwaailichten en werktuigverlichtingen, kunnen wij onze werkzaamheden overdag, maar ook in de nacht op vele locaties uitvoeren. Hierbij houden wij grondig rekening met alle eisen omtrent de veiligheid gedurende het wegbeheer. De verkeersmaatregelen die wij verzorgen op de openbare weg, voldoen aan de huidige CROW richtlijnen, zodat u verzekerd bent van een goede en veilige doorstroming van het verkeer en veiligheid tijdens het asfaltboren.

Onderzoek naar teerhoudendheid

De asfaltkernen worden volgens de CROW publicatie 210 geboord en onderzocht ‘Richtlijn omgaan met vrijkomend asfalt’. Het laboratorium dat deze kernen onderzoekt op PAK en laagopbouw moet geaccrediteerd te zijn voor NEN-EN-ISO/IEC-17025. Als u meer informatie wilt over asfaltboren met een boorwagen, kunt u gerust met ons contact opnemen. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.